Oroande varningssignal om dödsfall bland äldre på servicehus

SvD har granskat antalet dödsfall på servicehuset Väduren 2008-2009, efter att de boende meddelats att deras boende skulle omvandlas till trygghetsboende och att de skulle tvingas flytta. Artiklarna lyfter fram fakta som inte tidigare kommit fram i debatten och är en allvarlig varningsignal.

SvD skriver att halvåret efter flyttbeskedet den 16 september 2008 avled 15 personer, elva kvinnor och fyra män enligt uppgifter från folkbokföringen. Det är dubbelt så många som under samma period 2007–2008 och tre gånger så många som två år före. Artiklarna i SvD visar på en oroande utveckling, där de äldres behov av stöd och insatser kommit i andra hand.

Igår lämnade jag in en interpellation, med ett antal frågor till Joakim Larsson (M), som i och för sig inte var äldreborgarråd 2008-09, men är ansvarig för äldrefrågorna sedan valet 2010.

Mina frågor till Joakim Larsson:

  1. Har du för avsikt att utreda det eventuella sambandet mellan nedläggningen av servicehuset Väduren och antalet dödsfall där?
  2. Hur följer du upp erfarenheterna från andra omvandlingar av servicehus?
  3. Vad händer med de tidigare aviserade omvandlingarna av servicehus till trygghetsboenden?
  4. Vilka garantier kan du ge för att servicehus ska finnas kvar som boendeform?

Artiklar i SvD här, här och här.

One comment

  1. Bra skrivet och bra initiativ!

    Jag hoppas du bevakar vad som händer, om nåt händer, för när gamla börjar pressas till döden då har man enligt mig skitit i det blå skåpet!

    Har vi i Sverige inte mer respekt för människoliv, ja då får även såna som mig (handikappad) börja oroa sig också, för har man väl öppnat dörren på glänt så är den snart vidöppen. Det är en sanning som gäller i alla lägen!

    Så jag är dubbelt glad för ditt initiativ!

    Än gladare blir jag om du har tid, ork, lust att se över detta frenetiska (ock skrämmande) byggena av ”korridorboende” för oss handikappade!?

    Orsaken till denna min fråga kommer sig av att jag själv växte upp på särskilda skolor för handikappade, som gick under klingande namn som t ex Vanföreanstalten för halta och lytta i Härnösand och liknande.

    Dessa internat var mer att likna vid Kumlabunkern och då överdriver jag inte ett smack!

    Du kan när som helst få en lista på människor som gått på dylika inrättningar som alla kan bekräfta den fruktansvärt sjuka och perversa misshandel vi tvingades utstå, utan möjlighet till flykt!!!

    Och därför är vi flera som faktiskt skakar av ren och skär skräck att staten/regeringen vill återinföra något som är så hemskt att det knappt går att skriva om!!!

    Självklart går de under andra namn som ”gruppboenden” för människor med multihandikapp etc… men det är bara rent skitsnack, för har dessa väl kommit in, ja då är steget inte långt för att vi med ett handikapp också blir inslängda på dessa fruktansvärda boendeformer.

    Jag ska t o m berätta VARFÖR man bygger dessa boenden. Det är pga att regeringen tycker att vi som har personlig assistans kostar för mycket för staten!!!

    Bor vi däremot 30-40 pers i samma korridor, ja då kan man minska rejält på personal, att man dessutom förstör livet för oss, ja det kan inte hjälpas, pengar är viktigare, igen…

    Vi får ha rätt till ett bra liv, tills staten anser att vi kostar för mycket… Detta sagt utan att statens ens skapat en hel och korrekt bild av vad LSS-lagen egentligen kostar.

    Förlåt mig för denna långa kommentar men det här är så viktigt och vi är så många som är rädda för vad som kommer att hända i vårt s k demokratiska land Sverige.

    Demokrati får bara gälla om den inte kostar något, så känns det för en som tvingas leva i den karga verkligheten, för jag ser då inget exempel på när den genomförs konsekvent, bara motsatserna.

Kommentera

