Att kunna leva som andra, även när man har syn- eller hörselskador

I ett modernt samhälle ska det vara en självklarhet att personer med funktionsnedsättningar, som exempelvis syn- eller hörselskador, kan leva under så jämlika förutsättningar som möjligt. Tyvärr finns det fortfarande en del att önska i Stockholm.

Under kommunfullmäktige i måndags ställde jag en fråga till borgarrådet Anna König Jerlmyr (M) om heminstruktörerna för syn- och hörselskadade. De olika stadsdelarna i Stockholm har heminstruktörer för att ge ”hjälp till självhjälp” för syn- och hörselskadade och informera personal om bemötande.

Insatsen är billig för kommunen och mycket värdefull och uppskattad av de berörda. Men det finns ett stort problem; stadsdelsnämnderna har mycket olika regler för vilka som ska få hjälpen. I vissa stadsdelar får inte personer som bor på omsorgsboenden eller som är under 65 år någon hjälp av heminstruktör, medan man får det i andra stadsdelar.

Det är naturligtvis inte rimligt att det är på det här sättet, vilket borgarrådet verkade hålla med om. För att hjälpa henne på traven att införa lika – och generösa – regler för hjälp av heminstruktör har jag idag lagt en skrivelse (dvs ett förslag) i kommunstyrelsen om att det tas fram regler som är gemensamma för alla stadsdelar och som ger de som bor på omsorgsboenden och de som är under 65 år rätt till hjälp av heminstruktör.

Artiklar i DN här, här, härhär och här.

Artikel i SvD här och här.

3 kommentarer

  1. Tack för ditt besked och ja, om Sverige inte vill jämföras med USAs rasism mot de svarta så bör Slussen-projektet definitivt ändras radikalt så att även vi rullister får en realistisk och självklar rätt att ha en hel radda hissar vid Slussen, alltså inte bara en eller två…

    Det borde inte vara svårt att föra fram det enklaste som finns, nämligen att Slussen-bygget måste följa både den internationella och även svenska lagstiftningen som säger att ALLA ska ges samma rättighet att kunna använda kollektiva transportmedel.

    Till sånt bör det inte krävas nån Einstein!?

    Vad gäller ersättning till oss överlevande hänvisar jag till min kommentar i ditt sista inlägg.

  2. Hej Stig. Vi bevakar det här med tillgängligheten för nya Slussen. Det är verkligen jätteviktigt. Stockholms stads förvaltning har arbetat in en del nya grejer som förbättrar tillgängligheten, som inte finns i det utställda förslaget. Men det är mycket möjligt att det inte räcker; därför måste vi följa upp det här ordentligt hela vägen.

    När det gäller ersättning till dem som utsatts frö övergrepp och vanvård är regeringens besked idag 10/9 bedrövligt. Självklart ska man ge ersättningen som utredningen föreslår och en ursäkt!

  3. Bra jobbat! Tänk om du ville läsa på lite om det hemska nya byggplanerna för slussen där man i stället för att förbättra för oss funkisar (funktionsnedsatta) kommer det att bli en extremt stor försämring där arkitekt och beslutsfattare bygg in FLER trappor och INGA hissar!?!?

    Så jag ber dig på mina bara däck, KOLLA IN OCH AGERA!

    Annars är snacket om att Sthlm ska bli världens mest tillgängliga snack bara just det… tomt prat igen… från politiker som skiter i oss.

    Jag är personligen så less på att behandlas sämre i Sverige än någonsin de färgade någonsin gjort i USA och om du vill kan jag berätta om alla år jag torterats på s k internatskolor för handikappade, eller VANFÖREANSTALTER som de hette på 60-70-talet… DÄR är jag uppväxt och DÄR blev jag, och många med mig misshandlade, torterade, utsatta för både medicinska experiment och sexuellt utnyttjande… och vi var alla bara barn!

    Tyvärr bryr sig INGEN om de övergrepp vi utsattes för, enär makten stavades SOCIALDEMORAKTI…

    Jag ber om ursäkt för utbrottet, men jag är så fed up av denna rasism, nazism, kapitalism, elitism där såna som jag helt klart inte är välkommen.

    Med politiskt trixande har man gjort mitt hem till mitt fängelse. Jag finner mig inte i detta längre.

    Snälla gör nåt!!!

Lämna en kommentar