Socialarbetare måste få resurser att följa lagen

I en debattartikel i SvD konstaterar Annelie Fajerson och Baharan Kazemi i det tvärfackliga nätverket ”Nu bryter vi tystnaden” att Stockholms socialarbetare inte har resurser att följa lagen. Kraven på samhällets mest utsatta är orimligt höga, skriver de och ger en rad exempel som borde få de flesta att reagera. 

Socialarbetarna är väldigt tydliga:

I dag ser vi att vi inte har möjlighet att inom ramen för vår profession leva upp till socialtjänstlagens portalparagraf. Vi kan inte ge bistånd, vård och behandling till barnfamiljer, trots att vi bedömer att de behöver vården. Det finns inte resurser inom organisationen. I stället skjuter enheter ansvaret på varandra, vilket innebär att klienter bollas runt utan att få hjälp. 

I mars anmälde jag Stockholms stad till Socialstyrelsen, eftersom den moderatledda majoritetens nedskärningar fått så allvarliga konsekvenser. I en ledare i ETC Stockholmden 18 april beskriver jag mer i detalj varför det var nödvändigt.

Anmälan fokuserar på följande fyra lagbrott:

1) I diskussioner och beslut om vård får budgeten styra, istället för utredningens bedömning om klientens behov av stöd och vård.

2) Beslutade, planerade och utlovade behandlingsinsatser ändras godtyckligt till mindre kostsamma insatser. Dessa ändringar görs oavsett tidigare behandlingsplanering, om klienten behöver dygnetruntvård eller anmälningar från läkare och anhörig.

3) Planerade behandlingsinsatser avslutas i halvtid. Behandlingar som ska ske under åtta veckor plus eftervård avslutas efter en månad på grund av att nedskärningarna omöjliggör vård och stöd till alla utifrån behov.

4) Olika klienters behov av vård ställs mot varandra med motiveringen att pengarna inte räcker till alla. Följden blir att klienter som inte tillhör en prioriterad grupp förnekas de insatser de enligt lag borde ha rätt till.

Artiklar i Aftonbladet här och här.

Artikel i Expressen här.

Artiklar i DN här, här och här.

Artiklar i SvD här, här och här.

3 kommentarer

  1. Tack för att du tycker likadant, nämligen att vi bloggare ska sprida varandras bra saker så mycket som möjligt!

    Så jag kommer att fortstätta följa din blogg 🙂

  2. Hej Stig!

    Tack för alla uppmuntrande ord. Och roligt att höra att min blogg blir läst. 🙂

    När det gäller socialtjänstlagen så är det upp till kommunerna att följa den. Så just när det gäller besparingarna inom socialtjänsten i Stockholm är det snarare den moderatledda majoriteten i kommunfullmäktige som bör skämmas. Men det fins ju ett mönster där Moderaterna på både nationell och kommunal nivå har satt skattesänkningar främst, oavsett konsekvenser.

    Jättebra att att du kopierar in till din egen blogg. Bloggosfären är ju till för att sprida viktig information…

  3. Hej Stefan!

    Jag såg en vän på facebook som hyllade ditt inlägg och det gjorde mig nyfiken på vad du skrivit så klart 🙂

    Tillåt mig applådera för din anmälan! Det här är så enormt viktigt, men på nåt sätt verkar det som om socialarbetarna själva inte vågar gå till staten och kräva mer pengar för att kunna fullfölja det uppdrag de fått från regeringen!?!?

    Som jag ser det får det aldrig bli att, som du själv skriver, ”…en prioriterad grupp förnekas de insatser de enligt lag borde ha rätt till.”

    Lagar är till för att följas, det är vad vi civila medborgare tvingas till och straffas hårt för om vi inte lyder lagen.

    Därför borde det stå ”…HAR RÄTT TILL.”

    Allt annat i ditt inlägg stödjer jag med allt jag har och jag ser att du verkar mena det du säger också, vilket du får en applåd till för! 🙂

    Ärligt hoppas jag att du inte tar illa upp om jag kopierar hela ditt inlägg och klistrar in det på min egen blogg, givetvis med hänvisning hit!

    Det ÄR viktigt att så många som möjligt får läsa om hur vidrigt staten/regeringen konsekvent behandlar alla de svagaste grupperna, jag tillhör själv en sån grupp.

    Varje gång regeringen/staten säger att de inte har råd borde ALLA säga att ”jo det har ni visst, bara ni använder våra skattepengar på ett bättre sätt”!

Kommentera

